Followers

Tuesday 1 November 2011

Projek Kampung WiFi

Pernah dengar mengenai Projek Kampung WiFI? Apa tu Kampung WiFi? WiFi yang aku tahu adalah istilah perkataan teknologi maklumat yang merupakan kependekan kepada Wireless Fidelity di mana istilah ini telah diberikan secara rasmi oleh WECA ( Wireless Ethernet Compatibility Alliance ). 


Diperkenalkan menerusi produk-produk tanpa wayar pada penghujung tahun 1998. Penggunaannya merujuk kepada sistem rangkaian pautan tanpa wayar yang menggunakan hubungan jalurlebar (broadband), titik capaian ( access point ) dan kad Wi-Fi yang dipasang di dalam komputer bagi membolehkan pengguna berkongsi fail dan pencetak serta melayari Internet sama seperti rangkaian LAN biasa.




Apa pula dengan Projek Kampung WiFi?

Projek Kampung Wifi pula merupakan projek Kerajaan yang menyediakan  kemudahan sambungan internet tanpa wayar, ke lebih 500 kampung terpilih di seluruh negara mulai tahun hadapan.  Kerajaan melalui Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM) sudah meluluskan Peruntukan bagi meneruskan projek itu dengan kos antara RM15,000 hingga RM20,000 setiap kampung. Walaupun semua kampung itu sudah dikenal pasti dan dalam perincian SKMM, syarikat telekomunikasi juga di alu-alukan menyumbangkan khidmat dan sokongan bagi menjayakan program itu ke kawasan luar bandar di bawah program tanggungjawab sosial korporat (CSR).

Kampung WiFi tidak memerlukan peruntukan tinggi dan mudah untuk disediakan, ia boleh dibangunkan di mana-mana kawasan yang mempunyai perkhidmatan telefon awam, cuma kalau menggunakan sambungan satelit mungkin kosnya tinggi sedikit.

No comments: