Followers

Friday 11 November 2011

Pasarama Kota ( Hentian Bas Kelang ) Ditutup


Wajah Suram Pasarama Kota ( Hentian Bas Kelang )

































Masih aku ingat di sekitar awal tahun 80an, aku merupakan pengunjung setia Pasarama Kota yang pada waktu itu dikenali sebagai Hentian Bas Kelang. Setiap hujung minggu tak pernah sehari pun aku ketinggalan untuk mengunjungi tempat itu. Waktu itu aku sedang mengikuti pengajian di Institut Teknologi MARA ( ITM ) yang kini dikenali sebagai Universiti Teknologi MARA ( UiTM ) di Shah Alam. Setiap hari Jumaat petang, aku akan balik ke rumah keluarga ku di Gombak  dan pada petang Ahadnya pula, aku akan kembali semula ke ITM.  Aku menaiki Bas Mini Nombor 14, dari  Gombak untuk sampai ke Hentian Bas Kelang dan seterusnya meneruskan perjalanan ke Shah Alam dengan menaiki Bas Kelang Ekspres.

Kini semuanya hanya tinggal kenangan. Mulai 1 November yang lalu, Pasarama Kota telah ditutup bagi memberi laluan kepada kerja pembinaan projek My Rapid Transit (MRT). Semua operasi perkhidmatan bas dari terminal tersebut telah dihentikan selepas pelepasan terakhir pada 31 Oktober 2011.

Penutupan Pasarama Kota ini adalah untuk membolehkan kerja-kerja pembinaan stesen MRT Pasar Seni bawah tanah yang baru.  Stesen MRT Pasar Seni baru ini akan berintegrasi dengan stesen LRT Pasar Seni yang sedia ada, di mana pengguna perkhidmatan LRT dapat menukar kepada perkhidmatan MRT atau sebaliknya tanpa meninggalkan stesen dan tanpa keperluan untuk membeli tiket baru. 

Terminal bas yang baru akan dibina semula di tapak yang sama apabila projek MRT ini selesai, dijangkakan pada tahun 2016. Kesulitan sementara ini adalah untuk membolehkan satu sistem pengangkutan awam yang moden dan bertaraf antarabangsa dibina, bagi kemudahan masa hadapan, insyallah.

No comments: