Followers

Friday 13 January 2012

Hari Ketiga Di Osaka, Jepun


Program kami hari ini adalah ke Osaka Aquarium Kaiyukan yang terletak di Tenpozan Harbour Village dan berhampiran dengan Osakako Station.  Untuk ke sini, kami masih lagi menggunakan subway. Perjalanan bermula dari Station Dobutsuen-mae ( Midosuji Line ) turun di Homacihi Station untuk menukar ke Chuo Line bagi perjalanan seterusnya ke ke Osakako Station ( Chuo Line ). Tambang bagi perjalanan ini adalah 540 yen ( RM22.20 ).


 


Osaka Aquirium lebih kurang sama macam Underwater World di Langkawi, Kedah. Cuma hidupan laut di dalamnya dibahagikan berdasarkan kepada hidupan Laut di Hutan Jepun, diikuti denagan Kepulauan Aleutians, Teluk Monterey, Teluk Panama, Hutan Hujan Ecuador, Antartica, Lautan Tasman, Terumbu Karang Besar, Australia, Lautan Pasifik, Soto Inland Sea, Lautan Finless Porpoise, Lautan Chile, Selat Cook, Dasar Laut Jepun, dan Ubur-Ubur.





Terletak di dalam bangunan setinggi 5 tingkat dan pelawat akan bermula di tingkat paling atas dan seterunya berjalan seperti memusing secara menurun sehingga ke tingkat paling bawah. Bayaran masuk yang dikenakan adalah sebanyak 2,000 yen ( RM82 ) bagi dewasa, kanak-kanak berumur 7 – 15 tahun sebanyak 900 yen ( RM38 ) dan 4 – 6 sebanyak RM400 yen (RM17 ). Dibawah 4 tahun percuma.

No comments: