Followers

Sunday 12 June 2011

SELAMAT HARI BAPA

Rasanya tidak terlalu  awal untuk aku mengucapkan selamat Hari Bapa kepada semua bapa-bapa di seluruh dunia. Aku tersilap hari rupanya, ku pikir hari ini 12 Jun 2011 tapi rupanya  next week. Tapi tak pa lah aku dah belanja makan KFC bukan untuk bapa aku aje tapi seluruh keluarga  dan beli TV Plasma 42” baru untuk bapa aku. Aku harap dia suka dengan hadiah hari bapa tu. Lagi pula TV kat rumah aku dah berubah warna. Gambarnya dah bertukar warna merah so ada satu lagi sebab untuk aku tukar TV.

Sedikit info tentang Hari Bapa yang aku ambil dari Wikipedia : Hari Bapa merupakan suatu hari cuti sekular yang bermula pada awal abad ke-12 untuk kaum lelaki menyambut kebapaan, dan untuk memberi penghormatan dan peringatan terhadap para bapa. Hari Bapa disambut pada tarikh yang berlainan di seluruh dunia dan selalu menglibatkan pemberian hadiah kepada bapa dan kegiatan kekeluargaan.

Berikut adalah jadual tarikh hari bapa bagi Negara-negara: 

Ahad ketiga bulan Jun - Malaysia, Amerika Syarikat, Afrika Selatan, Argentina, Bahamas, Bangladesh, Belanda, Bulgaria, Chile, China, Colombia, Costa Rica, Cuba, Cyprus, Filipina, Greece, Guyana, Hong Kong, India, Ireland, Jamaica, Jepun, Kanada, Malta, Mauritius, Mexico, Pakistan, Panama, Paraguay, Perancis, Peru, Puerto Rico, Singapura, Slovakia, Sri Lanka, Switzerland, Trinidad dan Tobago, Turki, United Kingdom, Venezuela, Zimbabwe.

23 Jun  – Nicaragua, Poland, Uganda

30 Julai – Vietnam

Ahad ketiga bulan Julai – Uruguay

Ahad terakhir bulan Julai – Dominican Republik

23 Mordad (bulan kelima kalendar Iran ) - Iran

Ahad kedua Ogos – Brazil

8 Ogos – Taiwan
Ahad pertama bulan September – New Zealand, Australia

Ahad kedua bulan November – Estonia, Finland, Norway, Sweden

 5 Disember 2011 – Thailand

4 September 2011 – Australia dan New Zealand

17 Julai 2011 – Uruguay

19 Mac 2011–         Bolivia, Honduras, Itali, Liechtenstein, Portugal, Sepanyol

23 Februari -         Belarus, Rusia, Ukraine


5 Mei -         Romania

8 Mei -         Korea Selatan (Hari Ibu bapa)

Ahad pertama bulan Jun- Lithuania

Ahad kedua June Austria, Belgium, Ecuador

No comments: