Followers

Friday 3 June 2011

Istanbul ( Hari Kedua )

27 Februari 2010

Program pertama kami pada hari ini adalah melawat Spice Market dan  mendapatkan agensi pelancongan bagi survey pakej-pakej pelancongan yang ditawarkan. Jam 9.00 pagi selepas menikmati sarapan pagi yang disediakan oleh Hotel ( kadar sewa hotel 35 Euro semalam untuk bilik twin berserta sarapan pagi ) kami keluar dari hotel. Dengan peta Sultanahmet di tangan kami melangkah menuju ke Spice Market ( pasar rempah ) Baru beberapa langkah kami berjalan melalui deretan kedai-kedai,  kami disapa oleh seorang lelaki sudah tentunya berbangsa Turki. Dia memberi salam dan bertanya kami dari mana?. Belumpun sempat kami menjawab, dia bertanya lagi, Malaysia/Indonesia? Kami menjawab Malaysia. Apabila mendengar yang kami dari Malaysia, dia terus mengajak kami masuk ke kedainya. Di bahagian bawah kedai dipamerkan barangan seramik buatan tangan tempatan. Memang cantik dan harganya pun boleh tahan mahal.

Kemudiannya dia mempelawa kami ke tingkat atas bangunan untuk menunjukkan carpet dan kilim. Saya tak pasti apa bezanya, lagi pula kami melawat Istanbul bukan untuk shopping hanya untuk melihat kecantikan Istanbul yang banyak diperkatakan orang dan juga mengenal budayanya. Untuk tidak mengecewakan pemilik kedai itu, kami pergi juga ke tingkat atas untuk melihat karpetnya. Maklum ajelah semasa kami datang musim sejuk, tak ramai pelancong  yang melawat  Turki.

Pemilik kedai itu bernama Deniz. Apabila saya sebut Dennis, dia kata dia bukan American tetapi Turkish. Deniz bermakna laut katanya. Kami kemudiannya dihidangkan dengan teh limau  panas. Adalah menjadi kebiasaan bagi masyarakat Turki menghidangkan teh panas yang disebut ‘cai’ kepada tetamunya.

Beginilah rupa teh yang dihidangkan kepada kami



Bersambung…

No comments: