Followers

Friday 10 June 2011

Melbourne Menerima Kunjungan Ku

Semasa membuat tempahan tiket AirAsiaX pada 19 Jan, 2010, destinasi asal adalah ke Abu Dhabi, United Arab Emirates tetapi atas sebab-sebab tertentu, pengurusan AirAsiaX telah membatalkan laluan penerbangan AAX dari KL ke Abu Dhabi dan dari Abu Dhabi ke KL. Sebagai gantinya kami diberi pilihan untuk menukar destinasi ke mana-mana destinasi AAX kecuali London. Kami mengambil keputusan untuk ke Melbourne, Australia memandangkan kami belum pernah lagi pergi ke Negara Mat Salleh.

Pada 8 Oktober 2010 jam 10.30 malam tepat pada waktunya  berlepaslah kami ke melbourne dengan penerbangan AAX D72724. Jam 9.20 pagi waktu tempatan kapalterbang pun mendarat di Lapangan Terbang Melbourne.

9 Oktober 2010 ( Hari Pertama )

Masa kami sampai Melbourne mengalami musin spring. Cuaca  sekitar 10 darjah celsius. Pemeriksaan immigresen di Melbourne Airport agak ketat. Kami mengambil  lorong yang ada barang-barang untuk di declare kerana membawa makanan. Baik declare kalau tak lain maslah pula yang timbul. Kalau tak ada rezeki mereka  akan ambil makanan  yang kita bawa. Alhamdulilah, tak ada satu makanan kami pun yang mereka ambil. Semuanya lepas. Lagi pula kami hanya bawa beberapa bungkus mee segera dan sebungkus roti kosong dan sebotol mentega kacang. Selepas urusan imigresen dan kastam selesai kami singgah di kaunter  Australia Tourism untuk mendapatkan brochure-brochure travel guide. Selepas itu keluar dari Terminal 3 untuk menaiki Skybus ke city center. Kaunter jualan tiket skybus terletak disebelah kiri pintu keluar utama Terminal 3 airport. Anda akan lihat booth berwarna merah. Kami  beli  tiket pergi balik dengan harga AUD26. Kalau sehala AUD16. Jimat AUD6.    Berjalan secara backpacker ini semua perkara kita perlu berjimat.

Baru sampai dari airpot ( di Spencer Street )

Skybus akan berhenti di Southern Cross Station yang terletak di Spencer Street. Skybus menyediakan pengangkutan percuma ( free hotel transfer ) ke tempat penginapan. Anda hanya perlu pergi ke kaunter tiket untuk bertanya jadual perjalanan.  Memandangkan  hotel yang kami  tempah hanya beberapa meter saje daripada stesyen maka kami hanya berjalan kaki sahaja ke hotel tersebut.   Seminggu sebelum bertolak kami telah menempah hotel Enterprize dengan kadar AUD64.50 semalam ( RM194 ) bagi twin room Pihak hotel menawarkan harga istimewa bagi penginapan yang lebih dari 3 malam.